Allergisk mot kostfiber?

12 November

Er symptomene vedvarene og ekstreme, har du kanskje irritabel tarm, en allergisk reaksjon på kostfiber.

Kostfiber fordøyes i tykktarmen, hvor bakterier bryter ned de langsomme karbohydratene i en gjæringsprosess. Ved høyt inntak av fiber vil alle kunne oppleve ubehag som oppblåsthet, rumlig, økt tarmgassproduksjon, smerter og diarè. Men noen får symptomer av selv små mengder langsomme karbohydrater.

– Da har man irritabel tarm! Dessverre avskrives mange av disse pasientene med at plagene er psykisk og stressrelatert, sier professor og spesialist på fordøyelsessykdommer ved Universitetet i Bergen, Arnold Berstad.

– Problemet er at tarmen ikke tåler den belastningen fordøyelse av langsomme karbohydrater innebærer. Det er ukjent om det skyldes en lokal allergi i tynntarmen eller forstyrrelse i tykktarmens bakterieflora. Men symptomene knyttes til gjæringsprossen av kostfiber, forteller Berstad.

Det er typisk at symptomene begynner om morgene og forverres utover dagen.

– Ved allergi lammes tarmen og innholdet renner som i et rør. Du kan høre buldringen. Ofte kommer alt plutselig på en gang, men ufullstending tømming er også typisk. Om natten forsvinner symptomene, ifølge Berstad.

Irritabel tarm er også knyttet til leddsmerter og overvekt.

– Den allergiske reaksjonen gir betennelse og høyt insulin, som igjen gir sult, sier Berstad.

Ifølge Berstad, har studier vist at kosthold med lite langsomme karbohydrater kan hjelpe mange med irritabel tarm.

– Men for eksempel havegrøt tåler de fleste. Vi vet ikke hvorfor, men antar det skyldes en viss fibertype og at det er glutenfritt. De fleste tåler også fin kavring med mye smør på. Å riste brød og koke grønnsakene gjør kostfibret lettere fordøyelig.