Å løse matallergier hjelper å kontrollere eksem

19 November

foodallergies33

Man er fortsatt usikker på årsaken til eksem. Noen leger vil knytte det til følelsmessig stress, andre miljøforhold, mens noen sier det er en genetisk tilstand som aldri vil gå bort. Det eneste som synes å være enige om er at det finnes måter å lindre symptomene. Betyr fravær av symptomer at eksemet er borte? På dette tidspunktet, er svaret en mening, ikke medisinsk fakta.

Følgelig, lindre symptomene er egentlig det eneste anerkjente eksembehandling.

Så, hvordan lindrer vi symptomene?

FoodAllergy

La oss konsentrere oss om en “årsak” – matallergier.

Det er to type matallergier. De kan bli beskrevet som akutt og kronisk, avhengig av hvilken type antistoffer som blir produsert i respons til maten. Akutt allergi er den typen vi hører mest om – det er det vi har med å gjøre når noen lander på sykehuset 15 minutter etter å ha spist reker eller peanøtter. Men de utgjør bare 5 prosent av uønskede matreaksjoner. De andre 95 prosentene er kronisk allergi.

I motsetning til akutt mat allergi, er kronisk matallergi ikke egentlig en allergi for maten selv. De er forårsaket av en intestinal lidelse kjent som Leaky Gut Syndrome(LGS), eller “lekk tarm syndromet” på godt norsk. Slik fungerer det:

Tynntarmen, hvor maten er absortbert, lar små partikler passere inn i blodet, og holder større partikler ute. De store partiklene er ment for å bli brutt ned før de passerer gjennom blodbanen. Store protein molekyler er et godt eksempel på dette. De brytes ned til aminosyrer.

Lekk tarm syndromet oppstår når den indre membraen av tynntarmen blir betent eller skadet, og de store partiklene slipper igjennom. Fordi de store partiklene ikke er ment å være der, behandler kroppens immunstystem dem som fremmedlegemer og prøver å bli kvitt dem. Denne prosessen fører til en “allergisk reaksjon”.

Lekk tarm, og dermed kronisk “mat allergier”, kan behandles. De vanligste årsakene er legemidler (spesielt antibiotika, aspirin og ibuprofen), en overvekst av sopp (Candida) i tarmen, og ikke tygge maten godt nok, og utilstrekkelig fordøyelsesenzymer som fører til feil i fordøyelsen.

Hvis du mistenker at mat allergi kan forårsake eksem symptomer, bør du undersøke muligheten for Leaky Gut Syndrome.

matallerg LGS

Mens du leter etter interne årsaker som for eksempel allergi, å bruke en god beskyttende fuktighetskrem er en effektiv behandling mot eksem symptomer som er forårsaket av eller forverres av miljøgifter.